Via de lucht op avontuur

Waar je voorheen nog eerst je brevet moest halen om overland te mogen, is het dankzij de nieuwe Europese regelgeving mogelijk om al tijdens je opleiding overland te vliegen. Overlandvliegen is het buiten glijbereik van je veld vliegen. Een zweefvliegtuig heeft natuurlijk geen motor, wat betekent dat je bij het niet kunnen vinden van geschikte thermiek vanzelf weer zal moeten landen. Zolang je binnen glijbereik zit kan je het vliegveld bereiken zonder hulp van thermiek. Vlieg je verder weg dan het glijbereik van je vliegtuig, dan moet je rekening houden met een zogenaamde buitenlanding. Dit is in tegenstelling tot wat er wel eens in de media langskomt, geen noodlanding maar een gecontroleerde landing op een terrein anders dan een aangewezen vliegveld. Als je grote afstanden wil vliegen is buiten glijbereik vliegen onvermijdelijk, wat betekent dat we in de vliegopleiding veel aandacht besteden aan overlandvliegen en het bijbehorende buitenlanden.

Dat klinkt best spannend!

De eerste keren is overlandvliegen erg spannend, zeker omdat je nog nooit zo ver bij je vliegveld vandaan bent gevlogen! Je moet tegelijkertijd vliegen, navigeren, communiceren en dat vergt wat oefening. Na een aantal ‘overlandjes’ wordt het steeds gemakkelijker en leuker, waarna je de gevlogen afstanden zult zien toenemen. Dankzij moderne hulpmiddelen zoals (onboard) vluchtloggers en vluchtcomputers kan je je vlucht tegenwoordig loggen en uploaden naar de wereldwijde ‘Online Contest‘. Hier kun je punten scoren voor je vlucht om zo mee te doen in het wereldwijde snelheids- en afstandsklassement. Verder kun je met vluchtevaluatie software zoals SeeYou je vlucht terugkijken om zo nog meer te leren van opgedane ervaringen! Als het een keertje niet meezit en je strandt voortijdig op een ander vliegveld of in een weiland, dan komt je ophaalploeg jou en het vliegtuig via de weg ophalen. Hiervoor hebben wij speciale vliegtuigaanhangers.

Overlandvliegen in wedstrijdverband

Waar het voor veel vliegers bij recreatief overlandvliegen blijft, vindt een aantal vliegers het leuk om dit in competitief verband te doen. Tijdens deze zweefvliegwedstrijden wordt er een bepaalde route uitgezet. De vlieger die deze route het snelste af legt, is de winnaar. Zweefvliegwedstrijden zijn er in bepaalde vormen afhankelijk van o.a. het type vliegtuig (klassen), wedstrijdreglement, locatie en ervaringsniveau. Zo is er de jaarlijkse Nationale Junioren Wedstrijd (zie foto onder) voor beginnende wedstrijdvliegers, maar ook de Junioren Wereldkampioenschappen Zweefvliegen, waar de afgelopen jaren twee DSA leden aan deelnamen! De DSA moedigt het overland- en wedstrijdvliegen aan, wat betekent dat onze vliegtuigen vaak ook uitgeleend worden aan leden die een wedstrijd willen vliegen. Wil je weten hoe zo’n zweefvliegwedstrijd op het allerhoogste niveau verloopt en wat er bij komt kijken? Hieronder kun je een filmpje vinden over de Sailplane Grand Prix!