Geen vliegervaring? Geen probleem!

Veel studenten in Delft hebben nog geen vliegervaring op het moment dat ze bij ons lid worden. De meesten beginnen hun vliegopleiding dus bij de Delftsche Studenten Aeroclub. Onze club is daarom gespecialiseerd in het aanbieden van een complete zweefvliegopleiding. Onze instructeurs staan iedere vliegdag voor je paraat om je mee de lucht in te nemen en je de kennis van het vliegen bij te brengen! Omdat veel beginnende vliegers niet weten hoe de opleiding voor een Light Aircraft Pilot License (Sailplane) of kortweg LAPL(S) eruit ziet, geven we je op deze pagina een overzicht van onze opleiding. Onze opleiding volgt uiteraard de Europese richtlijnen van de European Aviation Safety Agency (EASA), wat betekent dat je een officieel Europees brevet bij ons kunt halen. De vliegopleiding bestaat uit drie fasen:

  • De elementaire vliegopleiding (EVO) in de tweezitter tot en met de eerste solovlucht.
  • De voortgezette vliegopleiding 1 (VVO-1) van je eerste solovlucht tot het behalen van je brevet.
  • De voortgezette vliegopleiding 2 (VVO-2) waarbij de brevethouder wordt voorbereid op het maken van overlandvluchten. Bij VVO-2 wordt ook aandacht besteed aan een verdere uitbreiding van de vliegervaring, zoals het vliegen met passagiers, bergvliegen, kunstvliegen enzovoort.

De elementaire vliegopleiding

De elementaire vliegopleiding brengt je de beginselen van de zweefvliegsport bij. Tijdens je allereerste zweefvlucht word je nog comfortabel rondgevlogen door de instructeur die achter je in ons tweezits lesvliegtuig plaatsneemt. Al snel (binnen 2 tot 3 starts) neem je echter zelf de stuurknuppel in handen en doe je samen met de instructeur oefeningen die je vertrouwd maken met het zweefvliegen en de fenomenen die optreden in de cockpit. Je bent nu officieel een DBO’er geworden (DBO staat voor Dubbel Besturingsonderricht, oftewel vlieglessen met z’n tweeën doen). De instructeur heeft overigens altijd de beschikking over een eigen (tweede) besturing, dus hij kan altijd ingrijpen op het moment dat het vliegen net wat minder gaat (vergelijkbaar met een rij-instructeur tijdens het halen van je rijbewijs).

Naarmate je het vlieggevoel in de vingers begint te krijgen zul je merken dat de instructeur steeds minder ingrijpt en je ook steeds meer de ruimte krijgt om bepaalde procedures en acties zelf uit te voeren. Dat begint met het zelf uitvoeren van een lierstart en eindigt met het volledig plannen en uitvoeren van het vliegcircuit en landing. Afhankelijk van je aanleg en motivatie zul je vanaf een start of 25 het grootste deel van je vlucht zelf uitvoeren: helemaal van start tot landing!

Op dagen met veel thermiek zul je daarnaast steeds meer gelegenheid krijgen zelf thermisch te vliegen. Je leert hoe je een thermiekbel aan moet vliegen en hoe je rondjes kunt cirkelen om zo met de stijgende lucht mee naar grote hoogtes te komen.

Uiteraard zijn er ook vliegdagen waarop de thermiek enorm tegenvalt; dan leren we je vooral het goed uitvoeren van start, landing en vluchtplanning zodat een vliegles altijd vooruitgang in je vliegkunsten betekent.

Nadat je het vlieggevoel zover hebt geperfectioneerd dat je het vliegtuig zelf mag gaan besturen maak je de mooiste vlucht van je leven: je 1e solovlucht! Voor het eerst alleen de lucht in, Nederland aan je voeten en baas zijn over je ‘eigen’ vliegtuig: dit is en zal altijd het hoogtepunt in je vliegcarrière blijven! Met het maken van je 1e solovlucht eindigt je EVO opleiding. Over het algemeen moet je er rekening mee houden dat je rond je 50e start solo komt, maar dit kan per persoon verschillen.


De voortgezette vliegopleiding 1

Na je 1e solovlucht ben je officieel ‘solist’ geworden, maar dit betekent nog niet dat je opleiding is afgesloten. Als solist mag je namelijk alleen zelfstandig vliegen als er instructeurs op het veld aanwezig zijn, als het rustig weer is en als je niet te ver van je vliegveld wegvliegt.

Daarom krijgen solisten van dezelfde vlieginstructeurs een VVO-1 opleiding. Naast het solo vliegen en zelfstandig ervaring opdoen maak je zo nu en dan nog steeds lesvluchten met een instructeur. Tijdens deze vluchten wordt de basis uitgebreid met speciale en wat lastigere oefeningen zoals precisielandingen. Zo wordt je vlieggevoel verder geperfectioneerd. Over het algemeen is het zo dat je in deze fase per 10 solostarts één VVO-1 start met instructeur maakt.

Een onderdeel van de VVO-1 opleiding is het theorie-examen. Door middel van negen schriftelijke examens wordt je theoretische kennis getoetst over belangrijke onderdelen van het zweefvliegen:

  • Luchtvaartwetgeving
  • Menselijke prestaties en beperkingen
  • Meteorologie
  • Communicatie
  • Beginselen van het zweefvliegen
  • Operationele procedures voor het zweefvliegen
  • Vliegprestaties en vluchtplanning
  • Algemene kennis van het zweefvliegtuig
  • Navigatie voor het zweefvliegen

Nadat je alle examens met een voldoende hebt afgesloten kun je een praktijkexamen doen. Hierbij laat je in drie vluchten met een examinator zien dat je het zweefvliegen beheerst en je ‘brevetwaardig’ bent. Wanneer de instructeurs voldoende vertrouwen hebben in je kunnen krijg je officieel je brevet uitgereikt en kun je zelfstandig vliegen.

De voortgezette vliegopleiding 2

Je hebt je brevet gehaald! Gefeliciteerd! Nu is het tijd voor de echte pret. Brevethouders mogen op alle clubvliegtuigen vliegen en ook zonder dat er een instructeur aanwezig is. Bovendien mag je met een brevet overlandvliegen. Overlandvliegen is het vliegen buiten bereik van het vliegveld waar je bent opgestegen. Met behulp van thermiek kun je zo honderden kilometers afleggen in enkele uren. In het begin zul je kleine overlandjes vliegen (bijvoorbeeld naar Hoogeveen en terug), maar gaandeweg kun je dit opbouwen. Naast overlandvliegen kun je bij voldoende vliegervaring een passagierscheck aanvragen. Wanneer je de passagierscheck met goed gevolg aflegt is het vanaf dat moment aan jou toegestaan om passagiers mee te nemen in één van onze tweezitter vliegtuigen. Leuk om familie of vrienden rond te vliegen! Verder kun je leren kunstvliegen (aerobatics), meedoen aan wedstrijden en bijvoorbeeld zelfstandig een clubvliegtuig meenemen om op een ander vliegveld te vliegen. De VVO-2 opleiding kent geen examen of officiële afsluiting: bij zweefvliegen blijf je altijd nieuwe leren dingen!

Tijdschema opleiding

Alhoewel het per persoon sterk kan verschillen (afhankelijk van jouw enthousiasme, inzet en in mindere mate vliegaanleg) kun je ongeveer het volgende tijdsschema aanhouden:

  • EVO opleiding tot solo | zo’n 50 starts, gemiddeld 1 jaar
  • EVO + VVO-1 opleiding tot brevethouder | 2 á 2,5 jaar

Het hangt vooral van je eigen motivatie af hoe snel je in de opleiding vooruit zult gaan. Vliegaanleg speelt hierbij zoals genoemd een minder belangrijke rol. Indien je besluit om eens in de twee weken een weekend te gaan vliegen, dan zal je zien dat de opleiding veel sneller verloopt dan wanneer je besluit om eens in de twee maanden een weekend richting het vliegveld te gaan.

Ook belangrijk: op onze vliegkampen (meivakantie en zomervakantie) kun je een enorm grote sprong vooruit maken in je opleiding. Vooral in je eerste jaar is het dus zeer zeker de moeite waard om deze weken alvast in je agenda te noteren! Op een normale vliegdag maak je meestal zo’n 2 á 3 starts, maar dit kan op rustige dagen gemakkelijk oplopen naar 5 of meer vluchten.

Natuurlijk is het bovenstaande slechts een kleine greep uit het hele verhaal betreffende de zweefvliegopleiding bij de DSA. Graag vertellen we je de rest op het vliegveld zelf tijdens een introductiedagje. Aarzel dus niet en kom eens langs voor een proefvlucht!